Selasa, 14 Mac 2017

KENALI KAMI

➤ LATAR BELAKANG MAJALAH

📖

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Majalah Cahaya merupakan laman majalah tentang  Hubungan Sesama Manusia dan isu- isu Kontemporari. Utama laman ini adalah memberikan informasi untuk masyarakat menggunakan maklumat berdasarkan laman ini untuk menambah wawasan hidup. Hal ini kerana sesetengah  masyarakat yang hidup bermasyarakat dan bergaul ada kala menyalah sangka konsep yang betul dengan mengikut syariat Islam. Oleh itu, dengan ada teknologi yang semakin maju dan ramai menggemari mebuka media maya seperti internet whatsapp, majalan online dan sebagainya.
Sebagai muslim, kita patutnya tahu, membaca adalah kegiatan guna menjadi muslim muslimah intelek yang beriman dan cerdas. Selain secara langsung diperintahkan oleh Allah S.W.T dalam fiman-Nya Q.S Al-Alaq ; 1 ‘Iqra’ bismi rabbika alladzii khalaq ‘ yang berarti ‘Bacalah, dengan nama tuhanmu yang telah menciptakan’. Allah S.W.T telah jelas menyuruh kita untuk membaca dan mengkaji segala sesuatunya diniatkan untuk ilmu dan beribadah. Karena membaca sangat erat hubungannya dengan informasi dan ilmu, orang yang gemar membaca cenderung dapat menjadi lebih unggul dari individu lainnya. Jika diterapkan serempak pada lembaga pendidikan islam, sangat memungkinkan akan keluar generasi cendekiawan muslim yang kian cerdas dan kompetitif. 
Laman Cahaya juga sangat berperanan dalam mengasa bakat mahasiswa untuk mengasah bakat dengan hasilkan blogger online disamping kerjasama berpasukan dalam menghasilkan laman ini. Dengan hasil Laman Cahaya yang kreatif dalam mencari idea-idea baru untuk tema yang sesuai, dan melatih mahasiswa untuk  lebih bertanggungjawab terhadap tugas yang harus dikerjakannya.




➤SIDANG REDAKSI MAJALAH CAHAYA


Ketua Editor  :- Nurharizah Binti Zakaria

Editor :- Nurharizah Binti Zakaria

Penolong Editor (Maklumat):-

    Pritigavane A/L Mogan
   Nur Intan Shafikah Binti Mohd Sabri
  Siti Nurashikin Binti Elias
  Nor Shafiqah Binti Noriza              

  

Penasihat:- Puan Nurul Huda Binti Ishak


📖

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

About

Majalah Cahaya merupakan laman majalah tentang Hubungan Sesama Manusia dan isu- isu Kontemporari. Utama laman ini adalah memberikan informasi untuk masyarakat menggunakan maklumat berdasarkan laman ini untuk menambah wawasan hidup