Sabtu, 18 Mac 2017

PENYEBARAN FITNAH








                Pada zaman sekarang banyak berlakunya pernyebaran fitnah dengan cepat, dengan teknologi yang semakin cannggih penyebaran fitnah dapat diluaskan tanpa usur periksa, malah ia juga membuat aib seseorang tanpa masyarakat memikirkan perasaan orang lain. Terdapat sebuah kisah yang telah diriwayatkan berdasarkan sebuah hadis Rasulullah SAW boleh dijadikan teladan mengenai penyebaran fitnah.







·         Fitnah berasal dari perkataan Arab yang bermaksud kekacauan,becana, cubaan dan penyesatan adalah dilarang sama sekali dalam Islam.
·         Fitnah mampu mendatangkan kesan buruk ke atas agama dan masyarakat.

(Suhaimee & Rusyda Helma 2012)  








Fitnah boleh membawa kepada kehancuran sebuah masyarakat. Tambahan pula dunia sains dan teknologi ini, mudah untuk tersebar melalui pelbagai medium technology:
*      Whatapps
*      Facebook
*      Laman sesawang
*      Telegram







Dalam arus pemodenan dan diringin kemajuan penyeabran fitnah dapat dilakukan dengan cepat dab mudah. Teknologi menjadi pemangkin kepada penyebaran fitnah dalm media massa. Kita sebagai manusia perlu memikirkan terlebih dahulu kesan buruk dan kebaikan sebeleum membuka mulut untuk menyebarkan fitnah atau menceritakan sesuatu kepada orang lain tentang aib seseorang. Bahawa Allah SWT telah memberitahu bahawa “ menyebarkan fitnah mahupun membuka aib seseorang ia merupakan doasa besar dari berlakunya perzinaan” “ Sesungguhnya jika jita mahu bertaubat hendaklah memohaon keampunan terhadap orang yang telah kita membuat aib tersebut”. Oleh itu, kita sebagai ciptaan-NYA hendakalah membuat kebaikan hindari daripada melakukan dosa besar. 






Kesimpulan bagi penyebaran fitnah ialah masyarakat atau individu yang tidak rasa takut atau berasa bersalah dalam menyebarkan fitnah. Bagi pendapat saya, penyebaran fitnah ini perlu dikurangkan kerana dengan teknologi yang semakin maju boleh meyebabkan individu tersebut menyebarkan fitnah dengan meluasa tanpa perlu bercakap, sedangkan Rasulullah pernah bersabda “menyebarkan fitnah dosa lebih besar dari membunuh”. Oleh itu, kita perlu menjaga tingkah laku dan perlu meyiasat terlebih dahulu sebelum meyebarkan fitnah terhadap seseorang. Jaga la mertabat dan agama Islam, kerana kita perlu membuktikan pada bangsa dan kaum lain bahawa Islam adalah agama yang suci dan bersih dari segi segala perkara buruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

About

Majalah Cahaya merupakan laman majalah tentang Hubungan Sesama Manusia dan isu- isu Kontemporari. Utama laman ini adalah memberikan informasi untuk masyarakat menggunakan maklumat berdasarkan laman ini untuk menambah wawasan hidup